terhentinya lamunan..

terhentinya lamunan

lamunan aku terhenti,,bila lagu permaisuri hatiku terhenti..lama aku renung,lama aku tenung,lama aku terlamun,,bukan aku khayal dengan bait-baik lirik lagu permaisuri hati ku,tapi aku jadi berpikir sedalamnya apa yang berada di depan mata aku.facebook.."aku rindu kamoo"."miss u",dan macam-macam lagi ungkapan cinta tertera di facebook sebagai kemaskini pada status mereka.iskk...mana malunya mereka mengungkap kata-kata demikian?sedangkan bukannya pada muhrim atau mahram..jangan marah dan terasa sahabat..


teguran kak mar


kak mar dan abg firdaus memang sejak lama menjadi tempat rujuk aku,malah bicara dan nasihatnya aku sentiasa aku guna pakai..kak mar senangtiasa bersikap tegas...selalu saja aku di tegurnya.."kamu nak tunjuk satu dunia yang husna itu kekasih kamu?"...tegas kak mar,,aku akui,,kesilapan aku meletak nama ganti husna kpd Honey dalam link blog aku,malah aku meletakkan gambar-gambar dia dalam album friendster aku..memang satu kesilapan besar dari aku,,sedangkan time itu kami takda apa-apa ikatan yang rasmi..sampai sekarang aku ingat kata-kata kak mar...malah dalam tempoh bertunang..perasaan yang kurang baik mendesak lagi..kak mar bersuara lagi "bg kak mar senang je,siapa tuan,,siapa hamba,jgn cemari sesuatu atas nama cinta"...huhu,,tepat dalam hati aku..aku kene bermujahadah..thanks Kak mar n abg firdaus..


realiti di facebook


sekarang,,facebook adalah sesuatu fenomena yang agak luar biasa dalam alam serba baru sekarang..malah ada sesuatu tajuk artikel."facebook,kita yang tentukan halal & haramnya.tapi apa yang aku nampak realitinya kebanyakkannya meletakkan perkara haram dalam facebook..siap bergambar rapat-rapat,,umpana ingin menyatakan kepada masyarakat luar sana.."KAMI SEDANG BAHAGIA" mana perginya sifat malu wahai sang pemuda dan pemudi??sedangkan ada yang seperti meluahkan perasaan sayang dan rindunya kepada kekasihnya melalui facebook untuk jadi tatapan umum??malulah wahai sahabat-sahabatku..malah lebih teruk sang wanita yang memulakannya..sedarkah kamu itu bukan muhrimmu??

Dari Ibnu Umar Radliyallaahu 'anhu bahwa Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa Sallam bersabda: "Malu adalah sebagian dari iman." Muttafaq Alaihi.

mana kamu letak imanmu?sedangkan pada insan-insan yang sudah bernikah..secara peribadinya mengungkapkan sayang pada yang dirahsia..agar itu menjadi hal peribadi dan hal keistimewaan bagi penerima ungkapan itu..

tapi pada remaja dan dewasa ini,ini yang suka di diketahui umum..sedarlah wahai sahabat,kat facebook tu,bermacam-macam manusia ada..dan segelintirnya pendokong agama berdakwah melalui facebook.,,seganlah pada pendokong-pendokong agama ini.,,mereka juga memerhati apa yang tertulis pada status kamu,,pada gambar kamu..kejelikan!!!agamanya islam,,tudungnya cantik,,tapi malunya kurang..sayang sekali....berusaha berubah ye..
Dari Ibnu Mas'ud Radliyallaahu 'anhu bahwa Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa Sallam bersabda: "Di antara nasehat yang di dapat orang-orang dari sabda nabi-nabi terdahulu ialah: Jika engkau tidak malu, berbuatlah sekehendakmu." Riwayat Bukhari.


aku berkata dasar kesedaran


aku bukan seorang yang baik sangat,aku bukanlah insan yang banyak amalannya,tapi aku mempunyai sedikit kesedaran apa yang berlaku disekelilingku,kadang-kadang agak perit mahu berkata pada lidah yang mampu berkata-kata..hanya laptop usang mampu berbicara lalu jari jemariku meluahkan segala..jika sekarang kekasihmu mampu menyuntik rasa cinta dan sayang..pikir dulu kerana apa?jika sekarang kekasih mampu peluk mu saat kamu belum muhrimnya,pikirkan sebab apa?ingat,,cinta itu terpelihara pada ikatan nikah yang sah.disanalah kejujuran,mampu atau tidak terlaksana,disanalah teruji dengan kemampuan ucapanmu untuk kekasihmu..miliki cinta itu saudara/saudari..

0 comments:

Post a Comment

 
©2009 rehlah ibnu mansor | by TNB | Free Blogger Templates